Nuffnang Ads

Thursday 26 February 2009

Episod 1

Trip Ke Dubai / Bangkok
5hb-13hb February 2009
Episod 1

Apa nak di katakan lagi, keje tetap keje. Apa yg telah kami plan selama ni bersama2 group Fantastic Four (F4) kena bye2 lah. Yg patut didahulukan, didahulukan! Betul tak kawan2.. betul2 betul2..(sebut style Upin n Epin). Untuk makluman semua, F4 telah merancang percutian kami ke Bali since May 2008, segala urusan pembelian tiket (via internet) telah di uruskan, dan segala2 berjalan lancar, sehinggalah pada hari kejadian di mana aku terpaksa cancel kan trip aku disebabkan atas urusan kerja. Flight ke Bali (4th Feb – 7th Feb 2009) mmg clash dgn biz trip aku ke Dubai (5th – 11th February 2009). Tiada apa yg aku minta kecuali kemaafan dendam yg terindah..(eh! Tu nama tajuk lagu kan?) dr F4. Dengar cite, korg pun happening jugak tanpa kehadiran aku, kan? hmmmm….

Ok, back to the real story, 5th Feb, dr KLIA ke Bangkok jam 9.00 pm. Di sebabkan oleh sebab2 tertentu, kami terpaksa trasit dulu ke Bangkok. The next daynya baru kami ke Dubai. Mengikut kata agency yg biasa kami book tuh, dia ckp, tiada connection dengan flight lain ke Dubai on that day, worse come to worse we have to stay kat Bangkok lah tuk beberapa jam, sebelum catch flight kami ke Dubai 10.50am (waktu Bangkok), 11.50am waktu Malaysia. Penat memang penat, tp seronok jugak, aku kan tak penah ke Bangkok. Kalau g pun kat Bangkok Jam kat Bukit Bintang tuh!! Kwang! Kwang! Kwang!! Selesai upacara check in bagai, we all having our refreshment kat Royal Thai Café (tak ingat exact name). Sempat lah makan mee goreng mamak n sandwich. Makan skit aje, dlm kapal terbang kan nak makan lagi..hehehe..

Makan dia just ok lah, nak kata “meletop” or “man-top”, idak lah jugak. Boleh lah tuk mengalas perut. Setibanya kami ke Suvarnabhumi Airport, Bangkok, kami terus ke counter Thai Airways tuk buat pertanyaan pasal hotel kami. Eh! Lupa nak bgtau, aku ke Dubai bersama2 dengan boss aku, Haizam, sales/marketing Khairi/Lai n operations guy James. Ada cite tak sedap kat sini, sampai aku pun naik hantu. Al kisah, Haizam pun mcm biasa buat pertanyaan kat kaunter since girls yg jaga kan.. tanya punya tanya, there is no record in their list for the hotel. Knowing Haizam, dia trus lah memekak kat pompuan tu n agency yg kita org book tiket tuh. Perbualan dia org ada lah dlm 15min mcm tuh. Aku tak nak masuk campur lagi la.. let him settle first. At the same time, I’ll try to make a call to Fairuz (Agency) to push our names in the list. He says our names is already there. Which one is which one I also dunno. According to the girls, they suppose to receive the confirmation from the agency that we have booked. Till now, yill lek!!. Fairuz call mobile aku, then ask me to past the phone to that girls. Apa yg dia org ckp aku pun tataw. That girl said, “give me 15 mins to check with my boss”.

So, kami pun berkeliaran lah kat airpot tuh. Lepas 10 mins mcm tu, aku pun buat menyibuk lah kat kaunter, aku tanya pompuan tu nape boleh jadi mcm ni, dia ckp “you should blame your agency in Kuala Lumpur not us.” Aku ckp, ok lah, sorry lah menyusahkan ko. Muka dia masam mencuka. Aku tak puas ati, aku ckp ngan dia, “Miss, can you give me some smiles…” Eh! Dia jawab balik “Sorry Sir, your friend rude to me” Your friend to Haizam lah kan. So terpaksalah aku guna skill Customer Service yang aku tuk buat baik dgn pompuan tuh. At the end, dia pun leparkan senyuman kat aku. Ckp pun ada lembut. So, selang 10 mins mcm tu, dia pun panggil aku, dia bg option samada stay luar airport or dlm airport. Aku prefer dlm airport sbb takut tak sempat nak catch our flight. Dia pun ckp better mcm tuh.

Nama hotel tu Louis Tavern Day Room (Transit Hotel) 24 Hours. Komen aku pasal hotel ni, hmmm.. just ok, mmg sesuai nama dia Transit Hotel. Ko org tengok sendiri lah yek.
































Nak kata lapar tak lapar, tp terasa nak makan. Kami lepak kat café hotel tu, tp tak byk menda yg boleh di makan, semuanya ada unsur2 ba alif ba ya. Apa lagi tidur je lah.. tp seblum tidur sempat gak aku berpossing sorg2 diri. Berguna jugak kamera Samsung aku tu yek, kamera tu penah dikecam hebat oleh insan yg bernama Haizam. Hehehe.. sesuai kan semua org n benda dia buat musuh!!..

6th February 2009

Bangun on time, tp tatau nak breakfast apa since hotel tu provide breakfast skali. Aku cuma minum jus aje. Aku mmg plan nak makan dlm kapal terbang aje, lebih terjamin kan!. Kami tak da masalah nak check in barang bagai, sbb brg2 kami sema dah masuk dlm perut kapal terbang. Gate pass dah dpt so cepat lah skit pergerakan.

Perjalan memakan masa 6 jam iaitu dr 10.45am – 16.45pm, tu pun kalau betulah pengiraan aku. Siap transit 45min kat Chennai, India yek.. Dah lah xleh kuar, nak ke toilet pun tak leh. Mengikut kata pramugari, tu adalah rules n regulation dia org.. Kalau yg nak memerot tu mcm na kan!! Senggal!!
Seperti yg telah dirancang, pihak London Crown telah mengutus sorg driver tuk menjemput kami dr Dubai International Airport Teminal 1 ke London Crown. London Crown merupakan sebuah Hotel Apartments yg mana, kami akan menetap sepanjang kami berada di Dubai. Harga semalam di situ AED1,000.00 kurang lebih RM1,000.00. Mahal kan?! But no choice lah. Tu pun sbb kwn karib kepada Haizam yg book, or else, kena duk hotel 5 bintang lah!! hehehe… London Crown kalau ko org tgk dlm website merupakan 3*** Star Hotel Apartment (Standard). Kat Dubai ada 4 jenis Hotel Apartments, iaitu, Deluxe, Standard, Listed dan juga NC (Not Classified). Kalau jenis Standard bagi aku dah agak grand, inikan pula Deluxe kan?! Tp yg NC ni aku tak pasti. Tp aku rasa ok jugak lah kot.

Time check in hotel, reception suh kami tunggu dlm 15min tuk siap kan bilik kami. Al kisah, pekerja tak ramai so dia org rushing buat itu dah ini. So, dpt lah kami minum kopi as a welcome drink. Boleh giteww?? Tempat kami having coffee tak kalah, kat pool side ya… tgk lah aksi masing2…

Perhatikanlah Hotel Apartments nih.. :-
















Sampai hotel, masing un-stuff sema barang2 yg kami bawak. Baik Maggie, Nescafe 3-1, Tuna etc. Dah siap berkemas, perut kami pun berkata2…”kami lah lah tuan…” Kebetulan the other half Haizam bekalkan dia sambal sardine. Apa lagi kami tumpang semangkok lah!! Order nasi dua mangkok besor, AED60.00 bley?!! Gila ke aperr!! Tp beras dia beras mahal lah.. Makan skit pun dah kenyang. Masing2 lapor tu yg order sampai 5 org makan, at last dia hantar dua mangkuk besau!!.. Terkejut kentang kan!!!

Mlm kami bersiar sekitar Burjuman Centre (Shopping Complex), banyak baju branded kat situ, tunggu nak beli aje.. Tp xda pitih xleh jadi jugak kan! Kebetulan ada DSF (Dubai Sales Festival) kalau kat Malaysia ni kira Karnival Membeli Belah ler yg dia org buat tiap2 4 kali setahun. Sampai sana kami berpecah, ya ler, masing2 ada agenda masing2. Ada yg ke kanan2 punya department, Lai definitely lah ke brg2 pmpuan kan?! Crocs yg bodo2 pun AED185 tu pun setelah dipotong 50%. Aku cukup marah betul, rasa tak puas ati pun ada.. Trus aku banned brg2 crocs. Hehehe…

Next ke mall seterus nya, around that area jugak. Kat situ lagi best, mcm2 boutique ada. Yang tak pernah aku dengar pun ada. Kira mcm kat Parvillion, Bukit Bintang la ni. Haizam lama duk kat ZARA, dia dok survey kasut n baju tuk anak2 dia. Aku pun tumpang sekaki, tengok aje pun… tak beli. Aku tengok suit ZARA yg dah discount punya. RM395.00 Made in Portugal. Mcm nak capai, tp br hari pertama kat Dubai. Kang tak berbelanja pulak aku!!!! Xpe, ada masa aku singgah lagi (cakap dlm hati).

Masing2 selasai window shopping, kami trus ke tmpt kebab yg biasa kami makan (masa tu 1st trip aku ke sana), jgn tak percaya, 1st time aku dpt rasa hujan kan bumi Dubai. Ujan gerimis boleyy… pastu angina sepoi2 bahasa.. mmg sejuk giler!!!

Sepanjang jalan sempat gak lah kami bergambar, gambar yg patut2 aje lah.. Kami singgah ke kedai runcit Al Madina tuk beli apa2 yg patut sepanjang kami berada di sana. Ya la.. kalau nak harapkan makan luar, tu kan sema cost!! Baik masak, Chef James, Chef Lai pun pandai masak apa… Betul tak Lai? (kalau dia baca lah entry aku ni)

Dah penat shopping, kami relax kejap sambil menikmati kebab dan jus mango yg pekat!! Dah abis upacara makan, balik ler.. apa lagi!!! Esok kan ada keje nak di buat!!

Tapi sampai umah bukan nak tido, pakai main Choo Tai Tee (aku tak reti lah sebut nama cina nya..) sempat gak 4-5 round. Dah main tu, pandai pulak perut mintak makan, hehehe.. apa lagi Chef James masak Maggie ler… Tp aku tak dpt makan byk, sbb tiba2 rasa kenyang pulak!!. Tak lama komdian, masing2 masuk bilik tuk beradu…. So, jumpa esok yek.

1 comment:

adie-ishmael said...

syok juga ya bekerja sambil makan angin ni...